söndag 20 oktober 2013

Målet

är att jag om fem år ska ha en halv miljon kronor. Det ska jag uppnå genom att spara och investera besparingarna.

Projektet började i januari 2012 så snart är det dags för årsredovisning. Årets mål är 100 000 kr per den 31 december.

Metoden för att nå målet är att öka intäkterna och spara i vardagen, t.ex. matkostnader, drivmedel, kollektivtrafik. Jag lagar i stort sett all mat själv, slänger nästan ingen mat, cyklar till jobbet och vi använder bilen så lite som möjligt. Det som följer kommer att låta tråkigt och förnumstigt så ni som vill slippa kan snabbt scrolla ner. Under året som har gått har det faktiskt utvecklat sig till en tävling och ett "snålhetstänkt" som genomsyrar det mesta. Hur kan jag göra det här billigt eller billigare? är en fråga som allt som oftast infinner sig.

Jag kan riktigt känna skepsisen genom skärmen, det går inte, det är omöjligt. Hur som helst så kan man inte leva så i längden, det blir för tråkigt och torftigt! Naturligtvis har vi gjort uppoffringar, självklart! Men vi tycker att vartefter pengarna börjar växa är det värt det. Uppoffringarna har främst varit tid, att laga all mat själv tar nämligen fruktansvärt mycket tid. Tid som inte spenderas med familjen eller i soffan..... Inlärningskurvan är dock brant och rätt många maträtter återkommer så vartefter går det fortare och fortare.

Resultatet hittills:
matkostnad i snitt per månad 2326 kr
resultat per den 30 sept. 2013 69 796, 79 kr

Årets mål hänger på gärdsgården, resultatet i oktober är make or break!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar