onsdag 23 oktober 2013

Economista?

Jag har inte läst boken men den handlar ju om att ta kontroll över sin ekonomi så det känns passande. När jag har surfat runt verkar målgruppen vara unga, drivna, motiverad kvinnor som jobbar inom mode och/eller media. Det gör inte jag och dessutom är jag inte precis purung. Till boken hör också den här bloggen: http://eneconomistasblogg.spotlife.se/ som jag inte alls känner igen mig i. Men att stärka kvinnor genom att uppmuntra dem att ta kontroll över sin ekonomi och presentera verktyg är ju jättebra så jag tänker inte vara en negativ sursmurf utan ta det som är bra och anpassa det till mig och mina drömmar.

Det jag har läst om boken har väckt en del tankar.

1. Min privatekonomi har blivit lidande till följd av vår extremt hårda sparregim. Jag har vältrat över kostnader på mig som nog egentligen hör hemma i vår gemensamma ekonomi.

2. Jag har inte så bra koll på vad vi har investerat våra pengar i och hur det går.

3. Med att jag lagar all mat har också följt att jag sköter nästan allt annat hemma, städning, gräsklippning mm.

Jag är sjukt stolt över vad jag har åstadkommit, jag har verkligen tagit kontroll över ekonomin i vardagen och det har gett resultat. Punkterna ovan är sådan som jag inte är helt nöjd med, vad göra?

1. I november ska jag sammanställa "onödiga utgifter" typ latte på stan och sådant som skulle kunna höra till det gemensamma för att få bättre överblick.

2. Jag ska lägga till Dagens industri och Affärsvärlden till min dagliga tidningsrunda på nätet

3. fundera på om det är ett problem och i så fall vad som inte är bra. Måste oavlönat hemarbete vara oavlönat?!

Economista eller bara snåljåp? Spelar ingen roll, varje sparad krona för mig närmare mitt mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar